Paola Cosentino – Dee, imperatrici, cortigiane: la natura della donna nei romanzi degli Incogniti (Venezia)

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Event Date: 17 – 18 September 2011
British Library Conference Centre
The British Library
96 Euston Road
London NW1 2DB

The Italian Academies 1525–1700 Project presents:

THE FIRST INTELLECTUAL NETWORKS OF EARLY MODERN EUROPE

This major international conference is being hosted as part of the AHRC funded research project The Italian Academies 1525-1700: the first intellectual networks of early modern Europe.

Academies represent a vital and characteristic dimension of early modern culture.
There were ca. 600 Academies in Italy in the period 1525-1700. Frequently international in membership, and in correspondence with scholars across Europe, they were fundamental to the development of the intellectual networks later defined as the ‘République des Lettres’, and to the dissemination of ideas in early modern Europe. Their membership included pioneering scientists, writers, artists, political thinkers, and representatives of both sexes and all social classes. The interests of the Academies ranged from the humanities, to the figurative and performance arts, natural sciences and medicine; many were interdisciplinary in their outlook and activities.

However, the social and cultural phenomenon of the Italian Academies has hitherto attracted relatively little research due in part to the wide range of their interests and difficulties in accessing relevant information.

The conference aims to explore research questions raised by the activities of Academies in this period.

Paola CosentinoDee, imperatrici, cortigiane: la natura della donna nei romanzi degli Incogniti (Venezia)

All’interno della ricca produzione della veneziana Accademia degli Incogniti, l’amore e quindi la natura della donna divengono argomento d’un’indagine serrata che porterà, fra l’altro, alla redazione di curiosi romanzi spesso fondati sulla storia romana. L’analisi che qui mi propongo di compiere intende in primo luogo ricostruire un percorso fondato sull’esame delle passioni e, di conseguenza, sulle pulsioni femminili attraverso alcuni testi, ovvero la Messalina (1633) e la Lucerna (1625, che contiene la storia di Cleopatra) di Francesco Pona, le Due Agrippine (1642) e la Rete di Vulcano (1640, sugli amori adulteri di Venere) di Ferrante Pallavicino o ancora L’imperatrice ambiziosa (1642) di Federico Malipiero e la Faustina (1666) di Antonio Lupis. Tale prospettiva, che offre una visione al tutto negativa del sesso muliebre, permetterà di affrontare il tema della misoginia degli Incogniti, cui si oppone quell’Arcangela Tarabotti, autrice de La semplicità ingannata, che proprio con la celebre Accademia dialoga, impegnata in una polemica capace anche di rivelare al mondo esterno l’umiliante condizione della reclusione monacale.

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